pondělí 30. listopadu 2015

Stůj při mně | Daniela Sacerdotiová

Na Vánoce jsem dostala poukázku do knihkupectví a tak nějak naslepo jsem si koupila tuhle knížku. Je to  román ze současnosti, přesto se liší od toho, co se obvykle drží na horních příčkách prodaných kusů v tomto žánru.

Anotace
Život Eilidh Lawsonové se právě obrátil vzhůru nohama. Její manželství je v koncích a přišla o dlouho vytoužené dítě. Je duševně i fyzicky vyčerpaná a neví, co dělat. Jako by ji však něco zvláštního nutilo vrátit se do Glen Avich, malé vesničky ve skotském středohoří, kde její rodina žije po generace.
Tady potkává svého nejlepšího kamaráda z dětství Jamieho McAnenu, který sám vychovává dceru. Po smrti své matky Elizabeth se Jamie smířil s tím, že budou dál rodina jen ve dvou, uzavřel se do sebe a zasvětil život dceři Maisie. Nikdo však netuší, že to byla právě Elizabeth, kdo přivolal Eilidh zpátky do Glen Avich. Přestože je už tři roky po smrti, nedokázala ztraceného a osamělého syna opustit.
Teď se snaží nenápadně dopomoci tomu, aby se Jamie s Eilidh znovu sblížili. Ti se však oba bojí opakování minulosti a Elizabetin vliv má své hranice.



Celý příběh je vyprávěn z pohledů několika lidí, převážně Eilidh, Jamie a Elizabeth, ale i několika vedlejších postav. To bylo trochu matoucí, protože jsem si věčně zapomínala přečíst, čí myšlenkové pochody vlastně budou následovat. To mělo za následek otravné vracení se k začátku odstavce, ale to je samozřejmě moje blbost.

Všechny postavy jsou psané s velkým citem a taková je i jejich povaha. Autorka popisuje stručně, ale výstižně, netlačí příliš na pilu a nepřehání to. Takže, i když se dostanete k nějaké pro postavu bolestivé scéně, nepřipadá vám, že se vám vypravěč snaží za každou cenu podstrčit nějaký pocit, ale právě naopak. Vše plyne přirozeně a čtenář se jen lehce veze s příběh, až si ani neuvědomí, kolik stránek a času uběhlo.

Problémy jak Eilidh, tak Jamieho jsou zase trochu jiné a nové, než většina stále se opakujících zápletek,

Příběh jde hodně do hloubky, donutí vás přemýšlet, jaké by to bylo, kdybyste se ocitli na místě některé z postav. Co byste udělali, kdybyste měli po smrti malý vliv na to, co se zde děje? Právě Elizabeth a její myšlenky příběh osvětlují, ukazují pohled třetí, moudřejší osoby.

Krásná skotská krajina sedí k příběhu jako ulitá, třešničkou na dortu je pak obálka a název knihy, které se nakladatelství skvěle povedly.


Popravdě nevím, jestli mám být nadšená nebo zklamaná. Celou tu dobu jsem čekala na nějaké velké BUM. A ono nic.Asi profesionální deformace ze čtení všech fantasy, kde se bum děje skoro neustále.
Na druhou stranu by se mi kniha líbila o dost méně, kdyby se tam něco takového opravdu objevilo. Nesedělo by to tam. Je to ten typ knihy, která se vám buď dostane pod kůži a nebo se k tomu stavíte spíše chladně. Mně se to pod kůži nedostalu a už se k ní nejspíš ani nevrátím, přestože je to pravděpodobně jedna z nejlepších knih, co jsem z románů pro ženy dosud četla. Je škoda, že není více známá.

AnetKej

Žádné komentáře:

Okomentovat